VÄRLDEN BEHÖVER MER KÄRLEK – INTE MINDRE!

skickad 6 juli 2018 01:04 av Desha Svenneborg

All kärlek är bra kärlek och världen kan faktiskt inte få för mycket kärlek. Ändå finns det kärlek som inte är accepterad, som inte anses vara kärlek eller kärlek som kommer med färre rättigheter till att bilda familj, gifta sig – eller kyssas.

Friheten att utforma ditt eget liv är en grundläggande mänsklig rättighet. Där ingår att kunna uttrycka din kärlek, sexualitet och könsidentitet – utan rädsla för fördomar och diskriminering. Miljöpartiet vill riva ner de normer som begränsar och förtrycker människor. Vi vill skapa ett samhälle där du, jag och alla andra har rätt att vara oss själva och respekteras för det.

Sverige har höga ambitioner när det gäller mänskliga rättigheter. Men fortfarande finns mycket kvar att göra. Tanken om att en familj innebär föräldrar av olika kön lever fortfarande kvar som norm. Därför vill Miljöpartiet anpassa familjepolitiken så att den blir mer könsneutral, bland annat genom att dela föräldraförsäkringen i tre lika stora delar och ge familjer med fler än två föräldrar möjlighet att kunna vara fler vårdnadshavare.

Många hbtq-personer ute i världen har ingen möjlighet att leva fritt. Vi vill vara en röst för att stärka rättigheter och möjligheter för hbtq-personer runt om i världen. Människor som flyr förföljelse på grund av sexuell läggning eller könsidentitet måste få sina asylskäl tagna på allvar och få en fristad i Sverige.

Idag på internationella kyssdagen lyfter vi samtyckande kärlek i relationer, att lika rätt är allas rätt och att världen behöver mer kärlek – även i form av kyssar! För rätten att vara den du är och älska vem du vill. PUSS!

Rejn Karlgren, ledamot i JMK
Kristian Ek, ledamot i JMK