#INTEBARAMÄNMEDMAKT

skickad 7 juni 2018 00:47 av Desha Svenneborg

Så där ja!

Nu toppar männen listorna till kommunfullmäktige och landstingsfullmäktige över hela Sverige. Vi gör alltså som vi alltid gjort – sopar banan för fler män med makt och inflytande i vårt land.

Det är inte jämställdhet!

Jag har varit med så länge nu att jag vet att det alltid kommer olika "förklaringar" och "ursäkter" från olika håll på varför det ser ut så. Här nedan listar jag ett par vanliga jag fått höra och bemöter dem. Nr 1 och 2 kan kanske tyckas höra ihop, men det är två påståenden som brukar läggas fram på olika sätt så därför särskiljer jag dessa.

1. KOMPETENS

Många brukar säga att de måste utgå från "kompetens" varvid jag undrar: menar du verkligen att ni inte tror er ha kompetenta kvinnor?!

Det är en SKYMF och oförskämt att påstå något sådant!

2. HAN ÄR BÄST

"Han var faktiskt bäst och hade mest kunskap". Det vi vet är att män får mer stöttning och förtroende från andra än vad kvinnor får. Vi alltså lyfter, hjälper och berömmer män mer än kvinnor. Det är sjukt. När ska vi börja se bortom kön och se kompetens på riktigt?! Saken är också den att vi gärna ser kompetens hos personer som är lika oss själva, vi speglar oss i de personerna och väljer gärna en sådan person. Dvs om män redan har mycket makt har de en tendens att välja varandra. Det som är synd är också att kvinnor inte alltid ser detta och inte lever i ett systerskap där vi lyfter varandra utan får kämpa för den lilla bit av möjlighet att påverka som finns och därför också spelar med i dessa strukturer där män blir valda.

3. VI HAR FÅ MEDLEMMAR SOM ÄR KVINNOR

Om ditt parti har svårt att locka kvinnor till att engagera sig behövs ett medvetet arbete för att förändra det. Ni kan inte enbart sitta och vänta på bättre tider. Målmedvetenhet behövs. HUR lockar ni fler kvinnor, vilka metoder använder ni?

4. VI VALDE EN KVINNA FÖRRA GÅNGEN

Ursäkten att ni valde en kvinna förra gången håller inte för fem öre, så den kan ni släppa på en gång. Att ens påstå att det skulle vara ett problem att välja kvinnor två gånger på raken när makt och inflytande är så ojämställt fördelat i både Sverige och världen är ett HÅN. Att påstå att ni en gång valde en kvinna och att det ska vara jämställt att plocka fram en man till nästa gång är löjeväckande. Det är inte jämställdhet. Det är omedvetenhet.

5. INGEN KVINNA VILLE STÄLLA UPP

Ville ingen kvinna ställa upp? Hur arbetar ni lokalt för att stötta alla era förtroendevalda lika mycket? Vilka tider har ni möten på, kan t ex småbarnsföräldrar komma då? Har ni samtalsklimat och arbetsmetoder som får nya medlemmar att känna sig välkomna och som gör att även kvinnor kan kandidera, eller gäller devisen att en kvinna måste jobba tusen gånger hårdare för en smula av berömmet fortfarande hos er?

Är det så att en kvinna som utmanar om makt och inflytande blir utfryst, hånad, mobbad eller tycker ni att det var coolt och bra att hon ville ställa upp – och kanske också blev vald?

Till alla partier i Sverige: Sluta ha ursäkter! Ni borde skämmas att bygga strukturer där ett kön får mer möjlighet till makt och inflytande.

Visserligen ser siffrorna bra ut för just mitt parti, Miljöpartiet, med 48% kvinnor på kommunnivå och 50% på landstingsnivå.

Vilket jag är urstolt över!

Min kommitté, jämställdhets- och mångfaldskommittén jobbar hårt för detta och det finns ett jämställdhetstänk i partiet.

Det som är viktigt är att vilja utvecklas och förbättra sig. I vårt parti behöver vi blir fler kvinnor med utländsk bakgrund, fler unga kvinnor under 30 år och fler äldre över 65 år.

För det är inte enbart kön som spelar roll utan alla diskrimineringsgrunderna!

Vem är det som får möjlighet att bli politiker i Sverige idag, i praktiken?

Jo, män.

Men det ska jag vara med och förändra!

#intebaramänmedmakt

Kukkamariia Valtola Sjöberg, sammankallande JMK